Det måste nog vara den vanligaste frågan jag får: ¨Får jag träna FAST det gör ont¨? Kan det bli värre om jag provocerar smärtan? När vi fortsätter diskutera frågan brukar det också komma fram att idrottaren ofta tränat på trots värk och att värken progressivt blivit värre under träning.

För att kunna svara på den frågan behöver idrottaren förstå vad smärta är. Varför skickar kroppen smärtsignaler som registreras i hjärnan? Smärta behöver INTE betyda skada, men smärta är en signal på att du behöver justera något. Den signalerar att en åtgärd måste göras. För som det är i dagsläget, det funkar inte längre.

När smärtsignaler registreras i hjärnan från en kroppsdel eller område kommer detta samtidigt ofta innebära en inhibering (dämpning) av muskelaktiveringen i smärtområdet. Muskeln kommer ha svårare för korrekt aktiviering då kroppen kommer skydda området och sänka aktiveringen i hopp om att dämpa smärtan. Det som ofta händer sedan är att vi börjar kompensera för den minskade muskelaktivieringen, kroppen är inte dum, den strävar alltid efter balans. På grund av en nedsatt aktiviering i ett område kommer en annan muskel försöka ta över den ursprungliga primära muskelns arbete.                                                Det är ju okej till en början, men efter ett tag kan det leda till att du helt plötsligt får ont i något annat område för att en annan muskel nu jobbar för hårt och utför ett arbete som den inte är gjort för. Därför behöver vi gå tillbaka och kicka igång den primära muskels aktivering igen och få den kompenserade muskeln att slappna av för att återställa balansen och i sin tur förhoppningsvis minska smärtan.

Så som svar på den frågan: Förutom akuta skador, såsom korsbandsskada eller en stukad fot osv handlar idrottsskador ofta om överbelastningsskador. Muskeln, nerv eller led har fått jobba mer än vad den pallar i dagsläget. För mycket jobb på för kort tid och som kroppen inte är van vid kan alltså ge besvär. För att tala om det för hjärnan och för att få dig att justera detta kommer kroppen därför alltså signalera smärtsignaler som en uppmaning för dig att justera något.

Att träna med lite värk, ja helt okej, det gör ont att träna, framförallt på en hög nivå. Men om smärtan ofta återkommer och är ett besvär för dig under din träning så brukar jag alltid att rekommendera att tillfälligt ta bort den provocerande rörelsen/övningen för en kort period för att få muskel, leden, nerven att lugna ner sig och återhämta sig. Du ska absolut fortsätta träna det som fungerar för att att stimulera läkningen tillfredsställa den mentala delen som träningen ger. Men avvakta med det som inte fungerar i dagsläget, medan du justerar orsaken till besvären för att återgå till full träning igen.

Låt mig veta om du har några funderingar!