Om stretching är bra eller dåligt, är ett hett omtalat ämne och fortfarande tycks vid inte veta exakt svaret på frågan. Jag skulle egentligen vilja fatta mig kort och säga, känns det bra? Kör på! Men att fatta mig kort, är ju inte riktigt mig grej så låt mig förklara varför:

Först behöver vi veta skillnaden på dynamisk rörlighet och statisk stretch:

Dynamisk rörlighet är när vi går ut i ett ytterläge (stretch) där musklernas ursprung och fäste dras isär, för att sedan komma tillbaka ur stretch läget och gå in igen. Här kan man även arbeta med yttre belastning av olika slag för att samtidigt stärka strukturerna och lära sig kontrollera ytterläget.

Statisk stretch är istället där vi går ut till ett ytterläge eller där vi känner stretch och stannar kvar där tills vi känner att vi kommer djupare/längre i önskat läge. I den statiska stretchen kan vi även arbeta med att kontrahera muskeln (spänna muskeln) för att sedan slappna av helt i muskeln och se om vi kommer djupare ner.

Den stora frågan brukar alltid vara Hjälper statisk stretchning & kommer jag blir rörligare?¨ Tyvärr ska jag göra dig något besviken och säga att vi inte har något säkert och rakt svar på den frågan. Syftet med både ovanstående stretchmetoder är att få en irriterad muskeln att slappna av eller att öka rörligheten i en led/muskel. Om en muskel kan bli längre? Ja, men då får du hålla på läänge, ca varje dag i 6 månader +. Däremot kan en spänd muskel som ¨dragit ihop sig¨ och tillfälligt blivit kort och stiff, återfå sin ursprungliga rörlighet bara efter 2-3 min av stretchning och en tight led kan absolut ökas i rörligheten (komma djupare ner i en squat tex, av regelbunden statisk stretch i ex den position). Statisk stretch är absolut något jag brukar rekommendera vissa av mina patienter.

FÖR VEM? Jag skulle säga att mår du bra av statisk stretchning, fortsätt med det. De allra flesta människor rör sig ofta i ett mer eller mindre monotomt rörelsemönster och då kan det vara skönt att sträcka ut kroppen i olika vinklar och positioner för att få tjuriga muskler att slappna av. Likaså dig som idrottare, om du tränar mycket stryketräning kan det vara skönt att släppa på muskelspänningar då och då. Dynamisk stretch skulle jag säga är för ALLA. Att vara stark och samtidigt ha en schysst rörlighet kommer utan tvekan hjälpa dig prestera bättre (komma djupare i en knäböj etc) även säkerligen minska risken för skador och värk. I den dynamiska stretchen jobbar du med den rörligheten du har och ökar successivt rörligheten i led och muskler i kroppens egen takt, tänk även på att styrketräna i ditt nya rörelsesomfång.

NÄR? Man har sett att muskeln tillfälligt försvagas och tappar lite av dess explosiva effekt direkt efter stretchning, därför skulle jag inte rekommendera statisk stretch precis innan du ska göra sådana moment. Däremot är dynamisk rörlighet istället att föredra för att förbereda kroppen på de lägen du ska utsätta din kropp för belastning senare.

Att stretcha efter ett hårt träningspass där du har ¨pump¨ i muskeln är dessvärre mer eller mindre onödigt i min mening, (om du inte har tid för stretch både före eller efter), varför skulle du vilja få muskeln att slappna av när du redan är klar med det du ska göra? Så har du lite ont om tid i samband med träningen, prioritera tiden och lägg rörlighet/stretchningen före beroende på sport. På så sätt får du alltså önskvärda muskler att slappna av för att lättare aktivera rätt muskler och ökar chansen att komma ut i önskat rörelseomfång. Tänk som sagt på att inte vara för aggressiv i din statiska stretch innan explosivt arbete. Du kan som sagt även lägga stretchingen mitt under arbets/studiedagen för att komma ur ett monotom rörelsemönster och hjälpa tjuriga muskler att slappna av.

Som för en sammanfattning: Självklart finns det undantag, som precis med allt annat. Men troligtvis kommer du må bättre av både typerna av rörlighetsträning. Behöver du prioritera, kör på den dynamiska rörligheten.

Låt mig veta om du funderar på något?

Må gott!

Maja