Pandemin och nedstängda gym eller rekommendationer att inte besöka gym gör det svårare för människor att bibehålla sina träningsrutiner. Man faller ur den dagliga rörelsen i och med att många jobbar hemifrån, man behöver inte längre transportera sig till och från jobben. I takt med den ensamhet många känner tillsammans med minskad rörelse gör att fler människor än någonsin mår mentalt dåligt. Depressionen ökar. Samtidigt vet vi att träning är en stor del i den mentala hälsan. Vi vet att träning och rörelse är livsviktigt för oss. Ändå har många tappat rutinen helt.

Så därför skulle jag vilja klargöra några saker. För det första, det behöver inte alltid vara allt eller inget när det kommer till rörelse och hälsa. Du behöver inte träna 2h/dag 7 dagar i veckan för att det ska räknas. Om du går från att vara helt stillasittande till att börja ta en daglig på 20min, kommer det göra skillnad. Att börja jogga samma sträcka som du brukar promenera, gör skillnad. Några solhälsningar varje morgon innan du startar dagen, gör skillnad. Att göra 20 knäböj dagligen, är bättre än inga alls, och så vidare.

¨Sitting is the new smoking¨

Det absolut största problemet för alla hemmajobbare tror jag är att allt för många hamnar i en och samma stillasittande position under väldigt lång tid. Nack och ländryggsvärken smyger sig på och tanken ¨Men jag ska ju bara skriva klart det här innan…¨ kommer alltför ofta och skjuter upp alla små rörelse pauser som annars kom naturligt när du gick för att hämta kaffe, diskutera något med kollegan osv.  Men det är inget för intet som man brukar säga att ¨sitting is the new smoking¨. Stillasittande i sig är väl egentligen inte farligt, det är det långvariga sittande i samma position vi vill motverka. Då dina leder och ligament får syrebrist och protesterar när de har töjts ut under en för lång tid, vilket i sin tur signalerar en smärtsignal upp till hjärnan. Du löser det genom att skruva lite på dig och byta position. Men så hamnar du där igen, i det långvariga stillasittandet i samma position, nervsystemet signalerar smärta & sen är karusellen igång, utan att du egentligen kanske vet om det.

¨Your next position is your best position¨.

Men det här motverkar du enkelt och du kan börja direkt. Ta små korta pauser, kanske ställa dig upp 1 gång i halvtimme, ställ ett larm. Stå 10s, för att sedan byta till en annan sittande eller stående position. Mitt förslag är att du har 4-5 olika arbetspositioner som du ska gå igenom under din arbetsdag. Ex en stående vid ett skrivbord eller vid strykbrädan (brukar vara en perfekt höjd), en position där du sitter på golvet, på en stol, i soffan osv. Du bestämmer, så länge du tar dig igenom alla dessa positioner någon gång (helst flera gånger) under arbetsdagen. Du vet att, ¨Your next position is your best position¨.

 

 

 

 

Sen kommer vi till det här med den fysiska motionen. Ut och promenera eller spring, hoppa på något hemmaträningsprogram, träna via skype med en kompis, åk skidor, träna med däck i snön, gå till ett utegym. Listan kan göras lång. Men gör dig själv en tjänst och FORTSÄTT motionera, det gör det så satans mycket lättare att komma tillbaka till dina vanliga träningsrutiner när vi får leva som vanligt igen. För du vet ju att: Problemet när vi ska få in en ny rutin är inte att börja, det är att ALDRIG sluta.