I betalt samarbete med Rehaboteket
När en idrottare ska återvända till sin idrott efter en skada brukar det uppstå en hel drös med olika känslor. Glädje blandat med oro över om man är redo, kommer kroppen hålla den här gången?
Först & främst tror jag det är viktigt att tänka på att du inte ska tillbaka till där du var innan skadan. Du ska vara i BÄTTRE form än innan skadan, för det var ju i din gamla ”form” du skadade dig. Du vill tillbaka bättre & starkare än tidigare.
För att dämpa känslan av oro & rädslor om kroppen ska hålla är det viktigt att en rehabperiod innehåller olika faser som successivt tar dig fram framåt i processen. Att den börjar stor & generell för att sedan bli mer & mer idrottsspecifik. Du ska tex kunna hoppa & landa utan smärta och oro när du tränar själv i gymmet utan andra motspelare som stör, om detta är ett moment som du kommer utsätta dig för när du är tillbaka full ut i idrotten. Det är så du bygger upp tilliten igen.
Och du, lita på processen. Ha en dialog med din vårdgivare. Berätta om dina tankar. Och det viktigaste av allt. Ha inte bråttom. Låt det ta tid. Att gå tillbaka för tidigt till idrotten är en av de största riskerna för återfall.
En annan grej som kan hjälpa dig att både komma tillbaka snabbare men också i processen att öka tilliten är att använda ett skydd anpassat för just din skada, ex som den på bilden som är utformat för dig med en korsbandsskada.
Rehaboteket är det bästa ni kan få tag på. In på deras hemsida för mer info: https://www.rehaboteket.se/
M