Eller ska vi kalla den för ”den bästa övningen du aldrig gör”? Det här måste vara världens mest underskattade övning. En övning som har klassats som en ”booty -byggar – övning”. Och absolut får du säkerligen en mer atletiskt format bakdel MEN en stark rumpa/höftparti är så satans mycket mer än att det bara är snyggt i många människors ögon.
VARFÖR HIP THRUST:
  • Många människor med ryggbesvär har ofta en nedsatt aktivitet i gluteus maximus (den stora rumpmuskeln). Just precis den här övningen har räddat många av mina patienters ryggar.
  • Du kan hoppa högre: kraften i hopp kommer oerhört mycket från höften. Stark rumpa=högre hopp.
  • Du springer snabbare: samma sak här. Mycket kraft i löpsteget kommer från höften.
  • Du kommer troligtvis lyfta tyngre i knäböj & tyngdlyftning då mer kraft kan produceras från höften.

 

Att tänka på:
  • Skuldrorna ska vila på bänken. Händerna placerar du på skivtången.
  • Tryck ner fötterna i golvet, höftbrett mellan fötterna.
  • Placeringen på avståndet är viktigt. Ju mer du flyttar ut fötterna bort från dig ju mer kommer det ta i baksidan.
  • Spänn magen, plana ut svanken (rotera bäckenet bakåt). Spänn skinkorna. Gå bara så högt upp att du klarar att hålla kvar positionen, så du inte börjar svanka i toppen. Detta är ofta anledningen till att många får ont i ryggen när de utför hip thrust.
Fortfarande inte övertygad? En jämförelse kan vara att man bör klara av att lyfta nära sina 100% i marklyft i en hip thrust, då jäklar kan vi prata en stark rumpa och bra balans mellan rumpa och rygg muskulatur.
Frågor?
Ha en fin onsdag!
M